Leren nee te zeggen moeilijk? Zeg dan dit

Carrière Coach

Je kent het vast wel: je bent superdruk met alles wat op jouw eigen bordje ligt maar als die ene collega vraagt of je eventjes iets kunt doen voor haar hoor je jezelf toch sneller ja zeggen dan je lief is. Het gevolg: de stapel werk op je bureau neemt toe en jouw stress ook.

Nee zeggen. Het is niet iets wat we makkelijk doen, want we vinden dat we een sociaal mens zijn en dat we dat zouden moeten willen zijn. En we vinden het ook oprecht fijn om een ander te helpen, dus ook al voelen we dat we ruimte voor onszelf nodig hebben, die kleine klusjes om een ander uit de brand te helpen, laten we net even te vaak op ons bord belanden.

Veel mensen zouden ‘nee zeggen’ veel makkelijker vinden als ze een excuus hadden.
Zo van: “Oh, dat kan ik nu niet doen want ik moet de rest van de middag naar een vergadering.” Als je geen echt excuus hebt, waarom verzin je dan niet iets?
Serieus! Want een excuus is helemaal geen excuus, het is namelijk een reden.
En als jij je nu overvraagd voelt en niet toe komt aan de dingen die voor jou belangrijk zijn, zou dat al reden genoeg moeten zijn om nee te zeggen.

Ellen Langer deed in 1977 een interessant onderzoek aan Harvard. In de rij voor het kopieerapparaat in de universiteitsbibliotheek liep ze naar voren in de rij en zei “Mag ik even voor gaan, ik heb maar vijf bladzijden en ik heb haast.” In 95% van de gevallen lieten mensen haar voorgaan. Natuurlijk, want dit is een overtuigende reden, toch? Maar het wordt interessanter. Toen ze in een tweede versie van het onderzoek vroeg “Mag ik even voorgaan?”, zonder opgaaf van reden, liet slechts 60% van de mensen haar voor. Maar nu komt het;, het meest interessante uit dit onderzoek is dat die reden niet eens heel steekhoudend hoeft te zijn. In de derde variant zei ze namelijk: “Mag ik even voor gaan, want ik heb kopieën nodig”. Maar liefst 93% van de mensen lieten haar voorgaan.

Een reden geven maakt dat we sneller iets accepteren wat een ander van ons vraagt. Dus wil je effectiever nee zeggen? Maak dan gebruik van het feit dat veel mensen als ze een reden krijgen, al snel overtuigd zijn om je ‘nee’ te accepteren! Als iemand dringend hulp nodig heeft, zal hij de moeite niet nemen om jou over te halen het te doen, maar liever zijn verzoek bij een ander neerleggen.

Vanochtend in een coachgesprek oefende ik dit met een van mijn ondernemersklanten. Ze lanceert binnenkort haar website en is daar superdruk mee. Voortdurend vragen collega ondernemers haar voor kleine dingetjes om hulp. Daarom formuleerden we voor haar deze reden: “De komende twee maanden werk ik uitsluitend aan mijn website.”
Dat is een goede reden, maar ze zou ook gewoon kunnen zeggen: “De komende tijd richt ik me op mijn eigen taken.” Want zoals uit het onderzoek van Ellen Langer bleek, hebben mensen niet per se een goed argument nodig.

Lees ook de vorige column van Marloes: Ben je ondernemer; vergeet je USP

Toch heeft mijn klant moeite het woord “nee” in die situaties uit haar mond te krijgen. Heb jij dat ook? Laat het woord ’nee’ dan weg! Geef alleen de reden. “Nee, dat kan ik niet doen want de komende tijd richt ik me op mijn eigen taken” is om iemand te overtuigen niet per se sterker dan “De komende tijd richt ik me op mijn eigen taken.” Probeer het maar eens.
We maakten de opdracht voor mijn klant nog een beetje leuker. Een dag lang ‘nee’ zeggen tegen elke vraag die gesteld wordt. “Wil je nog even de waterkoker aanzetten? Nee. De komende tijd richt ik me op mijn eigen taken.” “Zullen we vanavond pasta eten? Nee. De komende tijd richt ik me op mijn eigen taken.” Serieus, dit lijkt een flauwe oefening.  Buiten het feit om dat het in de praktijk hilarische momenten op zal leveren, doet de opdracht méér voor je.

Het woord ‘nee’ kan onbewust emotionele reacties triggeren in jouw lijf. Omdat je bang bent voor afwijzing of omdat je van jezelf verwacht dat je sociaal bent. Die reacties zijn onbewust heftiger dan je denkt. Als je vaker oefent met nee zeggen, en in het begin ook in situaties waar geen druk op zit, leert je lijf vertrouwder te raken met die emoties. Je zult dan zien dat het makkelijker wordt om nee te zeggen in situaties waarin dat voorheen moeilijk was.

Dus, wat wordt jouw reden? En ga je ermee aan de slag? “Ja!”, zei mijn klant toen ik haar deze vraag afsluitend stelde in het coachgesprek. En toen twee seconden later “Nee! Nee! De komende twee maanden werk ik uitsluitend aan mijn website!”
Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.


Lees ook

loading...