Het laatste, onmisbare punt voor een perfecte elevator pitch

Carrière Coach

Dat je helder en concreet moet maken welk resultaat je belooft aan je klanten, weet je al. Dat je verbinding moet maken door te delen waar je in gelooft en waarom je doet wat je doet weet je inmiddels ook. Nu mag je het derde element toevoegen aan je pitch, dit zorgt voor nog meer persoonlijkheid en verbinding.

Om in alle gesprekken die je voert échte verbinding te maken, wil je meer van jezelf laten zien. Mensen kopen van mensen en vooral van mensen die ze leuk vinden. Als je niets deelt, wat mij in staat stelt te beoordelen of ik jou een leuk persoon vind, kan ik mijn keuze niet maken. Je doet dat door je ‘waarom’ te delen, maar je kunt dat nog veel méér doen.

Haal de censuur eraf
De eerste manier waarop je dat kunt doen, is door de censuur van je boodschap af te halen. Veel ondernemers willen hun verhaal perfect schrijven, om ervoor te zorgen dat het goed overkomt. Maar mijn tip in de vorige column was juist om vooral eerlijk te zijn. Kom zonder censuur uit voor waar je echt in gelooft en waar je voor staat. Hoe minder censuur, hoe krachtiger je woorden zijn. Hoe krachtiger je woorden, hoe sterker je boodschap. En daarmee, hoe persoonlijker je boodschap en dus ook hoe beter die blijft hangen.

Laat het jargon los, kies woorden die juist passen bij jóú. Klanten willen jouw persoonlijkheid kunnen beoordelen, laat die dan ook zien. Zo voorkom je dat jouw pitch lijkt op die van iemand anders.

Vertel een persoonlijk verhaal
Een andere manier om meer verbinding te maken is door een persoonlijk verhaal te delen. Dat hoeft niet heel uitgebreid te zijn, maar het trekt mensen direct je pitch in. Sinds mensenheugenis zijn we gewend om verhalen door te geven. In de tijd dat schrift niet bestond, moesten we het hebben van overlevering via verhalen, die vervolgens in ons geheugen werden gegrift. Nog altijd zijn we erop ingesteld om verhalen heel goed te onthouden.

Ga er een keer goed voor zitten en kijk of er een verhaal is dat je kunt koppelen aan jouw expertise en aanbod. Zo deelde ik als loopbaancoach altijd het verhaal hoe ik als jong meisje van 22 bij een investeringsmaatschappij werkte en daar hoorde over zogenaamde Blue Chip companies. Dit zijn de aan de Amerikaanse beurs genoteerde ondernemingen die het meest betrouwbare rendement opleveren. Dit komt doordat ze zich focussen op waar ze het allerbeste in zijn en daarmee hun resultaten garanderen.

Dit is mijn inspiratie geweest om als loopbaancoach met mijn klanten op zoek te gaan naar hun “Blue chipwaarde”. Mijn klanten kunnen dit centraal stellen in hun aanbod voor de arbeidsmarkt en het bepalen van hun volgende loopbaanstap. Ik gaf bij lezingen en workshops aan alle deelnemers een blauwe pokerchip mee. Daar stonden niet eens mijn naam of contactgegevens op, maar het verhaal bleef altijd bij ze hangen. Jaren later kwamen er nog mensen in mijn praktijk die zeiden: “Ik ben jouw verhaal met die blauwe pokerchip nooit vergeten.”

Welk persoonlijke verhaal kun jij delen? En welke woorden wil jij bewust toevoegen aan je pitch om hem persoonlijker en krachtiger te maken?

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.


Lees ook

loading...