Als de ogen de spiegels van de ziel zijn, wat zegt je aannamebeleid dan over jou?

Carrière Coach

Een ongekend filosofisch doordenkertje van jullie doorgaans broodnuchtere columnist. Maar niets is minder waar. Het houdt me al een tijdje stevig bezig. De aanleiding was het echec dat zich momenteel afspeelt rond het Nederlands Elftal. Zoals u misschien weet, heb ik een hart dat voor voetbal klopt en ben ik, zoals ze dat op de tribune noemen, 100% #footballculture. Mede om die reden volg ik het vaderlandse voetbalelftal op de voet. Al merk ik dat ik er de afgelopen jaren wel van ben verwijderd. Het boeit me niet echt meer.

Een aantal weken geleden gingen we tijdens het kwalificatieduel tegen Bulgarije roemloos ten onder. Mede door het geklungel van een zeventienjarig ventje dat nog geen tien wedstrijden in het eerste elftal van zijn cluppie had gespeeld. Maar begrijp me goed. Het gaat niet om dat ventje, hij deed gewoon wat hem werd gevraagd. Dit vraagstuk draait niet om de medewerkers, maar om de managers en hun bazen. Zoals Nico Dijkshoorn het ooit gevat stelde: ‘Voetbal is mannen die praten over mannen in pakken die praten over mannen in pakken.’

Het draait dus om de mannen in pakken. Met hun diepblauwe ogen en hun aannamebeleid. We hebben de manager, Blind, zijn vervanger, Fred Grim en hun baas, Hans van Breukelen. Dan heb je wel een trio bij elkaar hoor! Over het niet uitstralen van levensvreugde en bezitten van gunfactor gesproken. Dat krijg je amper bij elkaar verzonnen. Het is alsof Gargamel, de Baron en Kapitein Haak ergens in een ivoren toren de raad van bestuur vormen. De zeventienjarige debutant krijgt een schop, maar eigenlijk begint het gedonder bovenin de piramide. Hoe hoger in de boom, des te meer verantwoordelijkheid ze dragen voor het gedonder. En ondertussen ligt die arme debutant voor het oog van het hele land met zijn kop op het hakblok.

Dat zie je dus meer. Als directie verzamelen we de mensen om ons heen die op ons lijken. Vervolgens beloon je je mensen door middel van promoties gebaseerd op dienstjaren en loyaliteit. Je neemt door de jaren heen mensen aan die sterk op je lijken en daarin beloon je dus degenen die netjes doen wat ze wordt gevraagd. Dat gaat een tijdje goed en daarin ziet men de bevestiging van hun koers. Klinkt allemaal plausibel toch?

Lees ook de vorige column van Freek: Ga jij voor de fractiediscipline of ben je toch een beetje Deelder?

En dan verandert de omgeving, je klanten, je concurrentie, de economie. Eigenlijk verandert de hele samenleving. Ondertussen heb je als organisatie maar één kleur medewerker aan boord. Mensen wiens neus allemaal dezelfde kant op staan. Maar dat is niet zo handig als je klant niet meer voor, maar achter of naast je staat. Jullie houden gewoon lekker dezelfde koers met z’n allen. Want dat doe je namelijk al jaren zo. Daar heb je ook iedereen op beloond, dus de trouwste medewerkers met de ergste tunnelvisie zitten op de meest essentiële posities binnen je bedrijf. En om jou heen. Waar jij ze immers zelf hebt neergezet. Alle neuzen dezelfde kant op. Richting de eigen navel.

En daar sta je, anno 2017. In een compleet veranderde markt. Klanten zijn kritischer dan ooit, bewegen zich online op manieren die je eigenlijk niet snapt. Je moet verhalen gaan vertellen in de media, klantgericht gaan denken, e-commerce bedrijven, een social media strategie schrijven en nog meer van die kultermen die je vroeger nooit nodig had. Je klanten waren er gewoon en kwamen op je af omdat je bent wie je bent. Zo simpel was het.

Maar dat doen ze dus niet meer. Je klanten hebben wat te kiezen en je moet ze gaan overtuigen. De kritische etters, wat denken ze wel niet! Ondertussen zit jij met Gargamel, de Baron en Kapitein Haak in je directiekamer. En er is maar één iemand die je de schuld kan geven. Dat ben je namelijk zelf.

Moraal van het verhaal, directie: beloon eens een paradijsvogel. Luister naar iemand die de ballen heeft om tegen je in te gaan.

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coachingspraktijk geeft hij individuele loopbaancoaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek Zou jij jezelf aannemen? Daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.


Lees ook

loading...